Overladen met aandacht en hamsters - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Overladen met aandacht en hamsters - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Overladen met aandacht en hamsters

Door: Marita en Bob

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

02 Juli 2014 | Ghana, Accra

De Nativity-kerk in Accra heeft wifi. Dus voor een verslag hoeven we niet eens naar een internetcafe. En wat is er al veel te vertellen!

We worden sinds onze aankomst overladen met aandacht. Tot nu toe nog vooral door leden van het comite dat ons bezoek heeft voorbereid. Een aantal mensen kent elkaar al van eerdere bezoeken aan Ghana en Nederland. Door het vele contact met leden van de kerk, lijkt het alsof we hier al veel langer zijn dan de nog geen twee dagen die sinds onze aankomst maandagavond zijn verstreken.

Het schema voor onze reis zit ook vol met bezoekjes aan vertegenwoordigers van allerlei soort. Zo bezochten we gisteren de plaatselijke chief. Gekleed in een gewaad met het printje van de Presbyterian Church ontving hij ons in zijn huis. Vandaag hadden we een gesprek met ambtenaren van de gemeentelijke overheid van La, het stadsdeel waarin de Nativity Church zich bevindt.

Het volgende moment sta je ineens voor een kerk met vierhonderd kinderen in keurige uniformpjes 'Lees je bijbel, bid elke dag' te zingen. Het was een mooie generale voor ons optreden van zaterdag. Dan wordt er van ons een vijftien minute durend optreden verwacht tijdens de zogenoemde worship night. We hebben wel geregeld dat we op tijd klaar voor de kwartfinale van het WK :). De Ghanezen leven erg met ons voetbalteam mee, en bovendien loopt een groot deel van alle kinderen al rond met de AH-hamsters die we hier hebben uitgedeeld.

De predikant van de Nativity Church is erg toegankelijk en neemt graag de tijd voor een gesprekje met ons. Vanochtend spraken we over het deelnemen aan het Avondmaal. Dat vindt hier elke maand plaats en het is de bedoeling dat mensen zich er van tevoren voor aanmelden. Deelname is dus geen vanzelfsprekendheid, maar een bewuste keus. De waarschuwing die Paulus in zijn brief aan de Korinthiers geeft om alleen met een zuiver geweten aan het Avondmaal deel te nemen, wordt hier zeer serieus genomen. Dus zijn er op dinsdag en woensdag in de week voorafgaand aan de avondmaalszondag spreekuren, waarop mensen hun zonden kunnen bespreken met de predikant. Zo drukken er geen zorgen meer op hun geweten als ze deelnemen aan het Avondmaal.

Tijdens de drie weken dat we hier zijn, verblijven we bij twee gastgezinnen. Een deel van de delegatieleden verblijft in een apart gastenverblijf op het terrein van een van de twee gastgezinnen, inclusief douche en functionerend doorspoeltoilet! De andere helft van de delegatie verblijft op kamers in het huis van het andere gastgezin, onder iets eenvoudigere omstandigheden. Voor de ervaren Afrika-reiziger, denk aan: een betonnen vloer, een doorspoeltoilet dat je niet kunt doorspoelen en emmers water om mee te 'douchen'. Maar halverwege ons bezoek, gaat er van gastgezin gewisseld worden!

Op dit moment is het regenseizoen, wat in combinatie met de onverharde wegen in La leidt tot flinke modderpoelen en riviertjes. Het is best een uitdaging om zonder nat of vies te worden of te struikelen op de plaats van bestemming te komen. Gelukkig heeft de kerk ook een busje, al is dat gehobbel ook niet echt comfortabel. Het geeft ons echter wel de mogelijkheid om op veel plekken te komen.

We zouden nog eindeloos door kunnen gaan met het beschrijven van onze ervaringen, maar voor nu houden we het hierbij.

Tot snel!

• 02 Juli 2014 - 17:56

Annemieke:

Leuk om wat van jullie te horen Mariet! Geniet ervan en veel succes met de worship night;) Liefs

• 02 Juli 2014 - 18:42

Jolien:

Leuk verslag! Jullie hebben nog niet stil gezeten zo te lezen ;-)
    En leuke dingen in het vooruitzicht, ben benieuwd naar jullie volgende verhalen!
    Hobbelse en veel plezier! Liefs

• 02 Juli 2014 - 19:01

Irene:

mooi verslag! geniet er van daar!!

• 02 Juli 2014 - 20:25

Ella Smits:

Het lijkt wel of jullie daar al dagen zijn , zoveel al meegemaakt.
    Leuk om te zien hoe blij de kinderen zijn met de hamsters.
    Je staat er leuk op , Arja!
    Geniet ervan.
    Ik ben al benieuwd naar het volgende verslag.

• 02 Juli 2014 - 20:41

Van Ek.:

Jullie hebben al een heel vsrslag.
    Als jullie daar 14 dagen blijven wordt het een heel boekwerk.
    Goede dagen verder tante Eefje

• 02 Juli 2014 - 21:35

Marlijn:

Een fijne update! Geniet!

• 03 Juli 2014 - 10:37

OWe:

Je mag namens mij ook tegen alle Ghanezen zeggen dat ze een fantastische voetbalwedstrijd tegen Duitsland hebben gespeeld (uitslag 2 - 2 ).
    Nog een plezierige en goede tijd gewenst!

• 03 Juli 2014 - 15:06

Lisan:

Mooi verslag! Leuk om te lezen. Modderpoelze; goed voor de huid ;-)!

• 03 Juli 2014 - 15:35

Ruth:

Dat ziet er leuk en vertrouwd uit! Geniet ervan en geef iedereen maar een dikke knuffel van Ruth, zeker aan Wisdom, Kuku, Abi en Nii Laaye!

• 03 Juli 2014 - 23:03

Harmen:

Leuk om te lezen. Ben al benieuwd naar de volgende update. En vooral naar de voorbereiding van jullie 'optreden'?

• 06 Juli 2014 - 14:09

Irene L.:

Ha!

Wat fijn dat de eerste dagen al zo goed zijn bevallen, hoe is het gister gegaan met jullie 15 minuutjes?

groet!

• 06 Juli 2014 - 21:47

Liesbeth L:

De sterren van de Afrikaanse hemel gezongen gisteren?? Mooi om te lezen hoe intens jullie ervaringen zijn ... Ben benieuwd naar vervolgverslagen!!

• 09 Juli 2014 - 13:57

Hilbert En Joke:

Dag allemaal, wat ontzettend leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat. Hier is het inmiddels ook regenseizoen, dus jullie missen niets ;-) Veel plezier nog gewenst daar en we horen graag jullie verhalen als jullie terug zijn. Hartelijke groet, Joke en Hilbert

• 09 Juli 2014 - 14:21

Wilma W:

Geniet van jullie reis en doe iedereen de hartelijke groeten in La! :-)

• 17 Juli 2014 - 12:48

Sylvia Knopper:

Hey Arja, wat een leuke foto zo met al die vragende kindergezichten. Ik ben blij dat ik zoveel hamsters voor je heb kunnen sparen. Als er weer een volgende uitwisseling komt waar jij of een van je medereisgenoten naartoe gaat en er weer wat gespaard kan worden hou ik me van harte aanbevolen.

Ik wens jullie nog een fijne voortzetting van het avontuur aldaar.

Groetjes Sylvia Knopper.