Wat doe je wanneer je in Ghana ... ? - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Wat doe je wanneer je in Ghana ... ? - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Wat doe je wanneer je in Ghana ... ?

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

04 Mei 2014 | Nederland, Utrecht

Bij binnenkomst valt gelijk de tafel met Ghanese voorwerpen op. Trainer Henk Bosch heeft een grote verzameling meegenomen. Hij heeft dan ook zes jaar in Ghana gewoond. Op de tafel liggen onder andere slippers, chocola, een groot stuk zeep en een vruchtbaarheidsmasker (zo zou later blijken).

Gisteren bereidde Henk Bosch de mensen die deze zomer namens de Protestantse Gemeente Utrecht naar Ghana gaan voor op deze reis op een voorbereidingsdag in de Roobolkapel in Zuilen. Na een uiteenzetting over theorie waain culturen als uien worden gezien, met verschillende lagen, volgen vele besprekingen van praktijkvoorbeelden.

Wat doe je bijvoorbeeld als iemand in Ghana je uitnodigt voor een begrafenis? is het onbeleefd om dit af te slaan? En wat zeg je als een Ghanees je vraagt naar jouw mening over de armoedige buurten in de hoofdstad? Henk vertelt dat achter zo'n vraag schaamte kan zitten over de achtergebleven ontwikkeling van veel gebieden in Ghana, zeker in vergelijking met het Westen.

Wat vaak naar voren komt, is dat wij Nederland gedrag en vragen van Ghanezen nogal eens anders kunnen interpreteren dan het bedoeld is. Dat is heel natuurlijk, maar wel goed om je van bewust te zijn. Het blijkt heel duidelijk bij het voorbeeld van de Ghanees die je vraagt of je hem iets wil geven, aangezien je 'obruni' (blanke) bent. 'Zeer onbeleefd' vinden meerdere mensen uit de groep. 'Dat hoeven we niet te pikken'. Henk legt uit dat de achtergrond van de vraag kan zijn dat de desbetreffende Ghanees zoekt naar een manier om verbinding te zoeken met de vreemde in zijn midden. We stellen allemaal vast dat het handig kan zijn om niet gelijk toe te geven aan je eerste reactie. Op die manier geef je zoveel mogelijk ruimte voor echte ontmoeting.

Een boeiende dag, waarop we elkaar als groep ook weer beter hebben leren kennen. Ook op culinair gebied trouwens, want wat er weer een overdaad aan zelfgemaakt eten!

Onze volgende activiteit zal het ophalen van onze visa zijn, op 3 juni! We laten jullie hier weten of dat gelukt is.