Swingen in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Swingen in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Swingen in Ghana

Door: Bob

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

20 Juli 2011 | Ghana, Accra

Zaterdag, rond een uur of 1 begon ons avontuur. Rond kwart over 3 vlogen we in 1 keer naar Accra. Daar werden we ter plekke verwelkomd door een groep enthousiaste Ghanezen. Wat een ontvangst!! Met een prachtige welkomstdans en de vriendelijkste woorden werden we welkom geheten. Omdat we toch behoorlijk vermoeid waren van de reis, werden we gelijk naar onze gastgezinnen gereden.

De volgende dag begon vroeg: om 7 uur begon de eerste kerkdienst in het Engels. Na deze drie uur vol dans, muziek en gepreek, volgde nog een dienst in het Ga (de locale taal). Zes uur achter elkaar in een Ghanese kerk was erg fijn, maar tock ook wel een beetje lang. Na de dienst mochten we een soort van defile van de jeugdbrigade van de kerk afnemen en zijn we op de foto gegaan met de kerkenraad. Na een Ghanese lunch kregen we als groep nog een introductie op he Presbyterianisme in Ghana. Daarna eten en bedtijd.

Maandag begon met een bezoek aan de ‘Chief’s Palace’. Het onderkomen van de chief van La. De ontvangst was vrij formeel, en na een groepsfoto vervolgden we onze weg naar de Nederlandse Ambassade. Na een kort bezoek gingen we door naar het gedenkteken voor de eerste president van Ghana, en het ‘Du Bois institute for Panafricanism’. ‘S avnods volgde de klapper met een bezoek aan de ‘open air crusade’.
Een grote openluchtbijeenkomst (rond de 1500 mensen), georganiseerd door de Presby-church met veel muziek, dans en lange preken. Ook werd er voorlichting gegeven over een gezonde levensstijl.

Op Dinsdag vond het eerste echte gesprek plaats rond de van tevoren opgestelde thema’s. We hebben gesproken over de vruchten van kerk-zijn en criminaliteit. Uiteindelijk hebben we het vooral over de vraag ‘Wat is een kerk?’ gehad. DIt alle vond plaats in een redelijk interactieve en open sfeer. We kijken dan ook uit naar de andere 9 sessies. Na deze zware geestelijke kost, volgde het strand voor de fysieke ontspanning. We hebben heerlijk gezwommen en zijn lekker tot rust gekomen. ‘S avonds zijn we weer naar de crusade geweest. Deze keer stond gebedsgenezing en excorcisme centraal.

We zijn hier ontzettend aan het genieten van alles, en ons verwonderen om van alles en nog wat. (E iedereen is er nog :)

Gods Blessings from Ghana!!

• 20 Juli 2011 - 16:15

Marjon Smits:

Klinkt als een hele bijzondere reis met veel nieuwe ervaringen! Een hele mooie tijd in Ghana gewenst allemaal (en speciale groetjes voor Arja ;) )

• 20 Juli 2011 - 17:45

David:

Leuk eerste reisverslag! Fijn om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie belevenissen. Groet David

• 20 Juli 2011 - 18:14

Nel Meeuws:

Oef, dat moeten lange zitten geweest zijn bij al die samenkomsten, en ik neem aan dat de zitplaatsen iets minder comfortabel zijn dan hier in Nederland.
    Maar fijn, dat jullie het allemaal toch heel fijn vinden en er van genieten.
    Het is wel wat anders dan onze kerkdienst en dan nog in het engels.
    We denken aan jullie en lieve groeten van Nel
    xxx voor Marina

• 20 Juli 2011 - 18:52

Wil Van Den Berg:

Een mooi verslag!
    6 uur in de kerk vind ik wat lang!
    Maar de rest klinkt goed.

• 20 Juli 2011 - 20:27

Manda Boele:

Wat leuk om te lezen. En wat een belevenissen! Druk programma zo te zien. Geniet ervan!

Groetjes

• 20 Juli 2011 - 20:54

Inge:

leuk om dit allemaal te lezen ; tegelijkertijd komen er heel veel beelden , geluiden en gevoelens van onze reis boven. Ben jaloers!!!!
    Wat een onderdompeling in de kerk daar.
    Merken jullie ook iets van een cultuurschock . Doe iig de hartelijke groeten aan alle lieve mensen daar en we zien ook uit naar de foto,s.
    Ook groeten van Jaap natuurlijk.

• 20 Juli 2011 - 21:32

Margriet Westerbeek :

Fijn om jullie belevenissen te kunnen volgen. Kan me voorstellen dat het best wat overweldigend maar ook heel erg hartverwarmend is. Het wordt toch ook eens tijd dat ik naar Ghana ga.
    Veel plezier verder, ik zie uit naar jullie volgende verslag . Allen hartelijke groet en een
    speciale groet aan Bettelies

• 21 Juli 2011 - 05:31

Fam. Van Ek.:

Dat was een lange zit,
    Maar het was daar nogal afwisselend.
    Verder vermaken jullie je daar wel geloof ik.
    De groeten van ons tweeen.

• 21 Juli 2011 - 06:32

Marianne Karels:

Wouw, klinkt weer goed! Geweldig dat warme ontvangst, en ja, dat zijn nog eens lange diensten :-)

Hele goede tijd met elkaar en de Ghanezen, en een speciale groet aan Peter, Ruth en Bettelies vanuit Jeruzalem.

• 21 Juli 2011 - 16:59

Ruud Meeus:

Het is zeker wel een hele tour om alle indrukken te verwerken. Niet een klein beetje anders; totaal anders! Ik hoop dat jullie er veel blijvends van op kunnen steken.

• 21 Juli 2011 - 17:52

Ruud Meeuws:

Wat is het adres van de kerk? Ik probeer de kerk te vinden op Google Earth. Op de kerksite staat alleen een P.O.box

• 22 Juli 2011 - 13:14

Roel:

Ik lees jullie verhaal veel te laat... kon de link eerst niet vinden, committee is engels... dom. Marina, lief, jou sms hielp heel goed,
    leuk om te lezen wat jullie allemaal doen. Klinkt als best een heftige beleving allemaal! Maar vast niet minder leuk, mooi etc. Ik zie uit naar de volgende post!

Roel

• 22 Juli 2011 - 13:16

Roel:

vergeet ik nog het belangrijkste: X aan Marina, ik hou van je ;-)

• 25 Juli 2011 - 09:08

Marijke:

hello allemaal!
    leuk om jullie verhalen te lezen!
    Afrikadebeste!!

Mrien, een persoonlijk woordje aan jou hoeft niet meer, die heb je al gekregen zie ik :P

• 29 Juli 2011 - 10:44

Rita Camphuijsen:

Ik wil jullie ook even de hartelijke groeten doen uit Nederland. En speciaal aan Eveline. Ik hoop dat jij het ook naar je zin hebt. Het lijkt me een behoorlijk intensief uitwissel bezoek. Vol indrukken en veel geestelijk voedsel lees ik.
    Nou een goede tijd nog verder en kom maar vol van verhalen terug.
    Ik denk zelf aan Zuid-Afrika terug met een enorm warm hart. Heerlijk al dat dansen en zingen.

• 29 Juli 2011 - 18:10

Sjanie Koelewijn:

Leuk om na summiere sms'jes op vakantie nu meer te lezen en foto's te zien.
    Nog een fijne week met goede ontmoetingen en gesprekken toegewenst.
    Hartelijke groeten voor jullie allemaal. Speciale groeten en een knuffel voor Marina

• 29 Juli 2011 - 20:31

Ria Vis.Benthuizen.:

Dit bericht is speciaal voor mijn nichtje Marina.
    Leuk om zo even wat van jou /jullie te horen en te zien.
    nog een goede en gezegende tijd toegebeden en een voorspoedige thuisreis.
    Groetjes allemaal in bijzonder Marina.
    Ria Vis.