HKI trainingsdag - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu HKI trainingsdag - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

HKI trainingsdag

Door: Arja

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

13 Juli 2011 | Nederland, Utrecht

Afgelopen maandag hebben we een introductiedag gehad over Ghana. Deze werd geleid door Henk Bosch. We hebben gesproken over onze doelen, verwachtingen, het verblijf daar, lastige situaties die je tegen kunt komen en hoe je contact maakt.

We mochten voelen en ruiken aan spullen van Ghana. Er lagen Ghanese dagelijkse voorwerpen op tafel, zoals washandjes, voor het betere scrubben, werkschoenen en gereedschap. Ook lagen er siervoorwerpen. Bijvoorbeeld bewerkte grote slippers, want hoe groter de slipper, hoe belangrijker je bent. Het maakt het lopen er alleen niet makkelijker op. :)

Iedereen had een ander doel om mee te gaan met de reis naar Ghana. Ontmoeten, leren, geloven en ervaren waren thema's die meerdere malen genoemd werden.
Deze doelen bereiken is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe ontmoet je iemand echt? Er zijn al snel vooroordelen die in de weg kunnen staan. Door niet te oordelen, of dit oordeel even uit te stellen en er later met ander over te spreken, houdt je een open houding. Henk vertelde ons dat je vanuit die houding om je heen moet blijven kijken en veel vragen moet stellen over alles wat je ziet. Dat maakt ontmoeten echt. We zullen dit zeker gaan proberen de komende weken!

Voor en na de lunch was het tijd om nog wat lastige situaties te bespreken die we in Ghana tegen kunnen komen. Ja, want wat doe je als er in Ghana iemand naar je toe komt die zegt: 'I like your watch, please can you give it to me?'. We zijn er met z'n allen achter gekomen dat een glimlach en een grapje maken het beste antwoord is en laat zien dat er een band is met de ander. Zelfs als ze je ten huwelijk vragen! Dit gaan we daarom in Ghana een keertje uitproberen.

Na een energizer waarbij we op z'n Ghanees hebben gedanst, hebben we nogmaals gesproken over ontmoeten. Niet alleen met de ander, maar ook met jezelf, God en de samenleving.

We sloten de dag af met een aantal praktische zaken en een groepsfoto.

Over drie dagen zijn we al in Ghana. Het kriebelt bij iedereen. We hebben er zin in!

• 14 Juli 2011 - 08:15

Ella Smits:

Ik wil jullie allemaal een hele goede reis en een fijn verblijf in Ghana toewensen.

• 14 Juli 2011 - 08:56

Margriet Westerbeek :

Allemaal veel sterkte met de laatste voorbereidingen en een goede reis toegewenst.
    hrt. gr. Margriet

• 14 Juli 2011 - 11:10

De Dijkbewoners.:

Een fijne reis en geniet er maar van.

• 14 Juli 2011 - 11:41

Bregtje:

Een goede en gezegende reis gewenst! Dat er maar veel mooie ontmoetingen en ervaringen mogen zijn.

• 14 Juli 2011 - 15:20

Wil Van Den Berg:

Een goede tijd gewenst in Ghana

• 15 Juli 2011 - 06:20

Nel Meeuws:

Ik wens jullie een fantastische reis toe. Heel veel mooie dingen zien, maar ook alle ontmoetingen met de mensen daar.
    Het zijn mooie ervaringen die je op doet en later op terug mag/kan kijken.
    Vergeet niet te genieten van al het nieuwe eten. Haha, zal best wel eens moeilijk zijn. Sterkte dan maar.
    Ik wens jullie allen Gods zegen toe, een mooie tijd in Ghana en kom weer veilig terug.
    Lieve groeten van Nel

• 18 Juli 2011 - 05:52

Ruud Meeuws:

We zijn heel nieuwsgierig hoe alles nu gaat. Zijn jullie goed aangekomen?
    Is alles een beetje als je hebt verwacht? Of is het toch helemaal anders? Hoe is de ontmoeting en de communicatie met de Ghanezen? Ik hoop en bid dat het een hele gezegende tijd mag worden.