Onze vriendschap wetenschappelijk onderzocht! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Onze vriendschap wetenschappelijk onderzocht! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Onze vriendschap wetenschappelijk onderzocht!

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

03 September 2020 | Nederland, Utrecht

Afgelopen jaar heeft Emmanuel Afari, een Ghanese student theologie, aan de PThU in Groningen onderzoek gedaan naar de effecten van de vriendschapsband tussen La Nativity en de PGU.
Vrijdag 21 augustus kwam ons comité in Ghanese temperaturen bijeen voor een gezellig etentje in de ruime tuin van ds. Aline Barnhoorn en kregen we van Emmanuel zijn onderzoeksverslag officieel overhandigd.
Hij deelde met Ghanees enthousiasme zijn ver- en bewondering over deze vriendschap, bijzonder omdat die al 26 jaar bestaat en volledig gebaseerd is op gelijkwaardigheid. Er is geen sprake van hulpverlening of ondersteuning van één partner richting de ander.

Zijn verslag laat ook dat unieke zien, dat beide partijen hun deel investeren en ook allebei leren van deze vriendschap. Uit de diverse persoonlijk interviews die hij gevoerd heeft met mensen die op verschillende wijze bij de vriendschap betrokken zijn of waren, in Ghana en in Nederland, concludeerde hij dat onze vriendschap blijvend effect heeft. Dat was bij vergelijkbare internationale kerk-vriendschappen nooit aangetoond.
Zowel beide kerkgemeenschappen, maar zeker ook betrokken personen blijken allerlei zaken anders te zijn gaan zien of zelfs dingen anders te zijn gaan doen. Zo heeft hebben sommigen de waarde van (gospel)muziek of dans ontdekt om hun geloof te uiten, terwijl anderen juist merkten dat stilte of bibliodrama heel inspirerend kan zijn. En ook praktisch: een van de Ghanezen die hier kennis had gemaakt met de voedselbank is vast van plan zoiets ook in Accra op te zetten.

Ook legt Emmanuel nadruk op het oecumenische aspect van onze vriendschap.
En hij doet aanbevelingen hoe beide kerken wellicht nog meer eruit kunnen halen, bijvoorbeeld het aantrekken van jongeren in Nederland via Ghanese leeftijdgenoten; de huidige digitale mogelijkheden maken dit steeds makkelijker.

Het zijn conclusies waar wij blij mee zijn. En ook trots op.
En we voelen ons dankbaar en gezegend dat ons dit al zoveel jaren vergund wordt.

Benieuwd welke inspirerende aspecten er nog meer gevonden zijn? Lees dan vooral zelf het verslag - het is weliswaar in het Engels en wetenschappelijk, maar toch verrassend prettig leesbaar.
Als je even mailt naar ghanacomite@hotmail.com, dan sturen wij je graag een digitale kopie.

Ghanacomité Utrecht