Feestvieren en schatgraven - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Feestvieren en schatgraven - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Feestvieren en schatgraven

Door: Marita

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

15 Juni 2015 | Nederland, Utrecht

Feest! Dat was het de afgelopen twee weken. En niet alleen tijdens de goodbye parties, maar ook in de kerkdiensten en ontmoetingen met gemeenteleden.

Op dit moment zijn de Ghanezen op hun weg terug naar huis. Dit weekend hebben we in verschillende samenstellingen afscheid genomen: zondagavond met de gastgezinnen, zaterdagavond met alle overige betrokken. Er zijn cadeaus uitgewisseld, er is gesjoelt, nagepraat en de kennis van de Ghanezen werd getest aan de hand van een Holland Quiz. Waarschijnlijk zullen ze het aantal treden van de Dom nooit meer vergeten.

Tijdens een bezoek aan het splinternieuwe stadskantoor hebben we, net als bovenop de Dom, nogmaals van een prachtig uitzicht over Utrecht mogen genieten. Kort daarvoor had burgemeester Jan van Zanen een officieel praatje gehouden, maar niet voordat de Ghanezen op verzoek een privéconcert hadden gegeven. Een filmpje van hun optreden vind je op www.facebook.nl/utrechtnativity.

Muziek gaat over grenzen, maar geloof ook! Dit mochten we de afgelopen dagen onder andere ervaren in de Wijkplaats. Met dominee Pim en de ouderenkring gingen we 'Schatgraven' in Filippenzen 2: "Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander". De manier waarop je deze tekst leest, is afhankelijk van eerdere ervaringen. Wat de Ghanezen opviel, is dat Europeanen erg vanuit hun verleden leven. Deze tekst kan dan best moeilijk zijn, omdat je bijvoorbeeld uit plichtsgevoel of dwang je eigen belangen opzij hebt gezet. Maar dat is niet waar deze tekst om draait! We kunnen onze aandacht juist op de ander richten, omdat we mogen leven uit de wetenschap dat we alles waard zijn voor God.

Deze prachtige boodschap kwam ook terug in de kerkdienst in de Wijkplaats. Een muzikale en multiculturele dienst, waarin we samen het avondmaal mochten vieren. Vorig jaar vierden we in Ghana het avondmaal met Coca Cola, in de Wijkplaats konden we kiezen voor roosvicee. Ook de niet-alcoholdrinkers konden zo deelnemen aan de herinnering van het bloed van Christus. Nadat we dansend onze giften naar voren hadden gebracht tijdens de collecte, spraken dominee Pim en dominee Samuel in twee talen de zegen uit. Spiritueel gevoed mochten we vervolgens ook genieten van een fysieke maaltijd, die door de gemeenteleden van de Wijkplaats was bereid.

In het komende jaar willen we het gesprek over ons thema levend houden. We hebben veel van elkaar geleerd, maar deze twee weken vragen om meer. Hiervoor liggen verschillende plannen klaar, variërend van intercultureel bijbellezen tot Skypen tijdens de kerkdienst. We willen jou graag uitnodigen hieraan mee te doen! Ben je geïnteresseerd, laat dat dan hieronder weten of e-mail naar ghanacomite@gmail.com. Je mag ons natuurlijk ook gewoon aanspreken in één van onze kerken. Hopelijk tot snel!

Het Ghanacomité,
Erna, Jandirk, Tineke, Arja, Bob & Marita