Voorstellen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Voorstellen - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Voorstellen

Door: Marita

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

23 Mei 2014 | Nederland, Utrecht

Dit jaar vertrekken we met een delegatie van zes personen uit verschillende Utrechtse kerken naar Accra. Hieronder stellen we ons aan jullie voor. Onder dit stukje kunnen jullie ook onze foto’s bewonderen.

ARJA
Leeftijd: 29
Kerk: Protestantse Gemeente Utrecht-West
Waarom heb je je opgegeven? In 2011 ben ik mee geweest naar Ghana en daar hebben het land en de mensen een beetje mijn hart gestolen. Om de vriendschapsband voort te zetten en anderen de kans te geven om dezelfde mooie ervaring op te doen, ben ik sinds 2012 voorzitter van het Ghanacomité. Deze zomer wordt dus mijn tweede reis waar ik heel veel zin in heb.
Waar kijk je het meest naar uit? Ik kijk er erg naar uit om alle Ghanese broeders en zusters weer te zien en ons geloof in God met elkaar te mogen delen! Ook lijkt het mij heel tof om meer van het land te zien en met deze enthousiaste groep mensen weer in de cultuur van Ghana te duiken.

JANDIRK
Leeftijd: 63
Kerk: Johannescentrumgemeente Utrecht
Waarom heb je je opgegeven? Nieuwsgierigheid naar geloof en leven van mensen Ghana. Verder is, na ervaringen in Zuid Afrika, dit een kennismaking met een ander Afrikaans land waar Nederland historische banden mee heeft. Hoe kom ik daar een stukje van onze eigen geschiedenis tegen?
Waar kijk je het meest naar uit? Twee dingen: ten eerste gesprekken over het dagelijks leven en geloven in Ghana. Ten tweede om dat samen te doen met een groep Nederlanders van heel verschillende leeftijden. Naast 50/60-ers (de halve delegatie) bestaat de andere helft uit 20/30-ers. Wat betekent dat voor het delen van deze ervaring?

BOB
Leeftijd: 29
Kerk: Protestantse Gemeente Utrecht-West
Waarom heb je je opgegeven? Omdat ik het bijzonder vindt dat we al twintig jaar een vriendschapsband onderhouden met een kerk in Ghana en daar graag in wil investeren. Daarnaast verwacht ik dat ik tijdens dit bezoek allerlei waardevolle ervaringen op zal doen. Over je eigen grenzen heen kijken is altijd goed!
Waar kijk je het meest naar uit? Naar het kennismaken met mensen uit een andere cultuur. Het bijzondere van deze reis is dat we heel dicht bij mensen kunnen komen, we overnachten zelfs in hun huizen! Dat vind ik het mooie aan de band die we als kerken met elkaar hebben: dat we niet als buitenstaanders het land gaan bekijken, maar voor even onderdeel worden van de gemeenschap van de Nativity Church, met als krachtig bindmiddel geloof in God dat wij delen.

ERNA
Leeftijd: 57
Kerk: Johannescentrumgemeente Utrecht
Waarom heb je je opgegeven? Segou van Maryse Condé is één van mijn favoriete boeken. Ghana ligt in de buurt. Dit is een uitgelezen kans om life kennis te maken met dit deel van Afrika.
Waar kijk je het meest naar uit? Iets van het alledaagse leven mee maken. En ik hoop iets te leren over hoe daar geloven en leven elkaar kleuren.

TINEKE
Leeftijd: 63
Kerk: Bethelkerk Utrecht Zuilen
Waarom heb je je opgegeven? Ghana hoort bij mijn levensverhaal. In 1986 moest ons gezin halsoverkop, vanwege ziekte en dood in de familie, vertrekken uit Ghana. We konden nooit terug. De uitnodiging die op mij toekwam zie ik als een kans om ons verblijf van toen beter af te ronden. We waren daar in dienst van de kerk. Nu ben ik blij dat onze ontmoeting een kerkelijk vriendencontact is.
Waar kijk je het meest naar uit? Ontmoeting van mensen: in kerk, cultuur, natuur

MARITA
Leeftijd: 25
Kerk: Nieuwe Kerk Utrecht
Waarom heb je je opgegeven? Dit is niet zomaar een reis: we gaan de lokale bevolking ontmoeten! En niet kortstondig in de supermarkt of in een restaurant, maar bij de mensen thuis en in hun kerk. Dat wil ik graag meemaken. Daarnaast vind ik het een heel speicaal idee dat wij al twintig jaar een vriendschapsband hebben met een land zo ver weg.
Waar kijk je het meest naar uit? Wat ik het meest bijzonder vind aan deze reis is dat we daadwerkelijk onderdeel worden van het Ghanese leven. Aan de andere kant kunnen we nooit helemaal onderdeel worden, omdat we qua uiterlijk op zullen vallen. Ik ben benieuwd hoe ieder van ons dit gaat ervaren en hoe diep we kunnen doordringen in de Ghanese cultuur (en natuur!).

Inmiddels zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor onze reis naar Ghana. We hebben van Wisdom het programma voor onze reis ontvangen en de eerste vaccinaties zijn gezet. Tijdens onze reis zullen we een aantal keren gezellig opgepropt in een busje over de Ghanese wegen hobbelen. Komende dinsdag gaan we dat vast oefenen: dan vertrekken we met z’n allen in de auto richting Den Haag om onze visa aan te vragen.

We houden jullie op de hoogte!

  • 23 Mei 2014 - 21:41

    Ella Smits:

    Een fijne tijd in Ghana toegewenst.
    Geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ghanacomité

25 jaar vriendschap

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 59534

Voorgaande reizen:

01 Juli 2024 - 31 Juli 2024

Bezoek aan Nativity 2024

01 Januari 2021 - 01 Januari 2022

extra 'tussenjaar'

22 Juni 2019 - 08 Juli 2019

Bezoek van La Nativity aan Utrecht 2019

27 Juli 2018 - 13 Augustus 2018

Bezoek aan Accra 2018

30 Mei 2015 - 15 Juni 2015

Bezoek Nativity Church aan Utrecht 2015

30 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Bezoek La Nativity 2014

16 Juli 2011 - 06 Augustus 2011

Uitwisseling Utrecht Accra 2011

27 Juli 2007 - 18 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: