nieuwe belevenissen uit Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu nieuwe belevenissen uit Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

nieuwe belevenissen uit Ghana

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

07 Augustus 2007 | Ghana, Accra

Dag meelezers,

Zo, hier zijn we weer, met een bericht vanuit Ghana. Het blijft bijzonder en leuk! We beleven enorm veel, elke dag is weer uniek en genieten. Wat hebben we zoal gedaan? Discussies, waarbij het zo interessant was om samen met Ghanezen, uit een totaal andere cultuur, wezenlijke dingen te delen. Wat vooral zo bijzonder is om steeds weer te ontdekken is hun afhankelijkheid van God. En, we hebben het ook gehad over het thema armoede/rijkdom en de verdeling ervan. Zij voelen zich geestelijk enorm rijk, en het is voor ons een verrijking om dit zo te merken! Aan de ene kant zijn ze tevreden met wat ze hebben; aan de andere kant hebben ze ook te maken met erge armoede in hun directe omgeving. Daarvan verwachten ze vanuit het noorden hulp en ondersteuning.

Verder, naast leerzame gesprekken hebben we de Boti-watervallen gezien, typisch Ghaneze jazz ervaren in een cafeetje, rondgestruind over een Ghaneze markt, en niet te vergeten, zijn we naar Cape Coast en Elmina geweest. Plekken waar in het verleden, maar vijf a zes generaties terug, onze voorouders direct betrokken waren bij de slavenhandel. Duizenden West-Afrikanen zijn vanuit deze plek overgebracht naar Noord- en Zuid-Amerika en de Cariben. Je wordt er stil van dat zoiets mogelijk is geweest en dat het ook nog heeft bijgedragen aan de welvaart van Nederland!

Verder, veel rondtouren in de bus van de Nativity-church, gesprekken met 'onze' gidsghanezen, voornamelijk jongeren uit de kerk.

Vandaag, ook indrukwekkend hebben we een bezoek gebracht aan het CAS (Catholic Action for Streetchildren) en het OSU-childrenhome. Dit laatste is een weeshuis. We werden hier erg door geraakt, van die kleine babytjes, hulpeloos in hun bedjes, die gewoon op de stoep gelegd zijn, of gevonden worden op een kantoor of in een wc.

En morgen, dan zal onze tour beginnen. we zien hier erg naar uit. We zijn benieuwd wat dit ons gaat brengen!

Nou, hartelijke groet van ons allemaal!

• 07 Augustus 2007 - 19:25

Ouders Marianne:

Marianne. Je wordt op deze wijze helemaal ondergedompeld in de cultuur van Ghana. De mooie foto's geven ons een goed beeld. De verschillen met onze cultuur zijn inderdaad heel groot en het is goed om hierover met elkaar in discussie te gaan. Hun geestelijke rijkdom staat in schril contrast met onze materiele welvaart, maar deze kunnen we wel gebruiken om de Ghanezen tot een hogere levensstandaard te brengen. Samen delen is het beste.

Wij wensen je nog een goede tijd toe met je reisgenoten en Gods nabijheid in alles.

Met vriendelijke groeten,

Je ouders

• 07 Augustus 2007 - 19:38

Christine En Frans:

Lieve Mam (en rest van de groep),

We leven zo, met jullie verhalen en foto's, volop mee met jullie reis. Elke dag zijn we weer benieuwd naar nieuws op de site, en het programma hangt voor het grijpen, dus we kijken geregeld wat jullie op dat moment aan het doen zijn. Fijn om, ook via je mailtje, te horen dat je het zo goed hebt.

Voordat jullie met de tour door Ghana beginnen, zul je dit waarschijnlijk niet meer lezen, maar weet dat we in gedachten bij jullie zijn.

Veel liefs,
    Christine, Frans, Mirjam en Johanneke

• 07 Augustus 2007 - 20:31

Corine:

Dag Ans,
    Zo te lezen, is het een inspirerende reis. heel veel goeds nog. Wij gaan morgen op vakantie naar frankrijk.Alles goed op het thuisfront
    liefs Corine

• 07 Augustus 2007 - 20:53

Julia:

Lieve Ruth en PM!
    Wat zullen jullie een hoop indrukken op blijven doen! Zie ik nou een Ruth bij de waterval met een Staart....??
    Wou dat ik erbij kon zijn! Ik heb nog regelmatig contact met vrienden van mijn verblijf.
    Ik kan alleen maar zeggen: geniet, geniet, geniet!!
    Hoop dat jullie allemaal nog in goede gezondheid zijn, nog geen buikprobleempjes?
    Houden zo!

Veel liefs, Julia

• 08 Augustus 2007 - 15:13

Vincent:

Ha die PM en Ruth!
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen, zeker met de foto's erbij! Mooi gegeven: 'faith in action'. Wat maakt beleving eigenlijk universeel? De be-leving zelf?
    Cinvent

• 08 Augustus 2007 - 16:28

Marjolein:

Ha Marianne en andere Bijna-Afrikanen,

Erg leuk om jullie impressies te lezen en alvast wat foto's te zien! Marianne, nog geen last gehad van de extreme warmte daar? Of valt het gewoon best mee? Sla de malaria-muggen van je af, he?!
    Een goede tour gewenst, met waarschijnlijk nog veel verrassingen en mooie uitzichten!

Groeten,

Marjolein.

• 08 Augustus 2007 - 18:21

Johanneke:

lieve oma maartje
    we gaan al bijna op vakantie
    en hoopelek word het leuk op vakantie
    en hoopelek is het leuk in gahana
    maar nu ben ik nog tuis

voor oma maartje liefs je midolste klein dochter dus johanneke

• 08 Augustus 2007 - 21:57

Stieneke:

Geweldig leuk om een en ander te volgen op afstand... De mooie foto's en de verhalen. Het lijkt me een boeiende inspirerende ervaring. Alle goeds. Liefs voor Inge en Jaap. Willem en Stieneke

• 09 Augustus 2007 - 11:53

Marina:

Lieve Oma Maartje,

Leuk om te zien dat jij en de groep het zo naar hun zin hebben in Ghana.
    Ik vind de foto's allemaal erg mooi.

Nog veel fijne dagen en tot snel.

Marina (Papa en Mama)

• 09 Augustus 2007 - 14:41

Paps Bakker:

Lieve Ruth & Peter Maarten,
    Wat heerlijk om steeds jullie ervaringen,indrukken en ontmoetingen zo goed te kunnen volgen.
    De langste reis is de weg naar binnen,zei dag hammerskjold,maar jullie reis mag er ook wezen.
    Dat in de ontmoeting het begrijpen en de vriendschap mag groeien.
    Geniet van de stilte bij de waterval.
    Groet aan alle reisgenoten.
    Liefs.
    Jullie Paps

• 09 Augustus 2007 - 17:37

Christa:

Hoi Marianne en anderen,
    Wat leuk om deze site te lezen en de foto's te zien!
    Geniet van de reis, het land en de mensen!
    X Christa

• 11 Augustus 2007 - 00:56

Anneke:

Lieve Jaap en Ina,
    Wat fijn dat jullie zo meteen van jullie belevenissen kunnen vertellen. Spannend.
    Ik ben weer thuis van China, Dick is nog in Thailand.
    Het was weer fantastisch deel te nemen aan het programma van de ELIC. Ik hoop dat het weer kan.
    Nu, als jullie de volgende week weer thuis zijn schrijven we wel weer, he.
    Veel liefs, Anneke

• 11 Augustus 2007 - 19:13

Jan-Floor Troost:

Beste Ghana-gangers,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Zelf was ik een paar jaar geleden op bezoek bij de Nativity. De hartelijkheid en de warme van de mensen daar zal ik nooit vergeten.

Zijn jullie ook nog bij de Vredes-church, vernoemd naar de voormalige Vredeskerk in Lombok? Toen ik er was, was deze nog in aanbouw.

Veel plezier met de Tour. Pas voor de olifanten, destijds werden we 's nachts uit onze tenten gehaald omdat er olifanten aankwamen.

Mochten jullie dit nog lezen in Ghana, doe de hartelijke groeten aan Derek Nikoi, Eric Martey, Abigail Kwashi en alle anderen bekenden.

Vriendelijke groeten,
    Jan-Floor Troost

• 13 Augustus 2007 - 16:27

Jos En Attie Haakman:

Beste allemaal,
    Het was weer een indrukwekkend verslag en geweldig om zo met jullie te kunnen meeleven. Ook de foto's geven een goede indruk.Fantastisch dat jullie dit met elkaar mogen en kunnen beleven. Het zal vast veel stof tot nadenken voor de toekomst geven!!
    We hopen dat de resterende dagen ook heel goed en inspirerend zullen zijn.
    We hopen nog op een vervolg van het verslag en de foto's.
    Met hartelijke groet, speciaal voor Ruth en Peter!
    Jos en Attie

• 13 Augustus 2007 - 17:05

Annemarie:

Dag allemaal!

echt mooi om te lezen, en ook mooie foto's! Zo kunnen we hier ook een (heel) klein beetje meeleven met jullie. Super!

• 14 Augustus 2007 - 17:02

Kai Hoek:

Hello oma,
    how is your vacation in africa? I have to go back to school soon. I had a camp-out party in the back yard with all my friends.
    Love you,

Kai

• 14 Augustus 2007 - 19:19

Liesbeth:

Hallo Ans en iedereen,

dank voor jullie berichten en mooie foto's. Ik hoop dat jullie een fijne tour hebben gehad. En dat jullie een goed afscheid kunnen nemen van iedereen! Klopt het dat jullie vrijdagochtend om half zeven op Schiphol aankomen? En reizen jullie dan als groep samen nog naar Utrecht CS?