Het is bijna zover! “UTRECHTERS NAAR GHANA” - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu Het is bijna zover! “UTRECHTERS NAAR GHANA” - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ghanacomité Utrecht - WaarBenJij.nu

Het is bijna zover! “UTRECHTERS NAAR GHANA”

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ghanacomité

15 Juli 2007 | Nederland, Utrecht

Binnenkort vertrekken een aantal PGU-ers naar Ghana. Zij zullen daar 27 juli heengaan en komen 18 augustus terug. De groep is gast van de Presbyteriaanse Nativity Kerk van La, een wijk van Accra. Dit gebeurt in het kader van de al meer dan tien jaar bestaande vriendschapsband tussen de kerk van La en de (PGU) kerk van Utrecht. Gelogeerd wordt bij gastgezinnen thuis. Daardoor wordt het mogelijk een beeld te krijgen van het leven van gewone Ghanezen. Dat op zich is al een bijzondere ervaring.

Het thema van het bezoek is KERK IN EEN VERANDERENDE WERELD.

Dat thema gaat twee kanten uit. De eerste is de vraag: Wat betekenen de maatschappelijke veranderingen voor de kerk van vandaag? Zowel in Ghana als in Nederland is sprake van sterke maatschappelijke veranderingen. Ghana heeft te maken met een sterk moderniseringsproces doordat de samenleving als geheel welvarender wordt en de hoop bestaat dat het land een graantje mee kan pikken van de globalisering. De regering van het land zet zich daar in ieder geval sterk voor in. Dat neemt niet weg dat bijna tweederde van de inwoners het moet redden met maximaal US $ 2,- per dag.

Ook de kerken in Nederland hebben te maken met ingrijpende veranderingen. De modernisering heeft zich hier wel verder ontwikkeld, maar de gevolgen daarvan dienen zich nu pas goed aan.

Wegvallende oude structuren, een groeiende kloof tussen kerk en samenleving, waardoor een groot aantal mensen zich niet meer herkent in wat de kerk doet en aanbiedt en haar achter zich laat.

De tweede kant is de vraag: Wat kan de kerk betekenen in een globaliserende samenleving die meer let op winst en geld dan op eerlijk delen en het milieu? Het gesprek over die vraag vertrekt vanuit de ACCRA-verklaring van de Wereld Assemblee van Gereformeerde Kerken. Die verklaring is in 2004 vastgesteld en wordt nu besproken in de leden-kerken. Dat zijn o.m. de Presbyteriaanse kerk van Ghana en de Protestantse Kerk Nederland.

Kortom: een thema waar beide landen en kerken mee te maken hebben en dat zich ook in de kerken zelf laat voelen. Dat kunnen heel spannende gesprekken worden! De groep kijkt er in ieder geval al naar uit.

Het blijft niet alleen bij serieuze zaken. Er staat ook een rondreis van een week door het zuidoostelijk deel van Ghana op het programma. Tijdens die reis bezoeken we Kumasi, de tweede stad van het land en de hoofdstad van het vroegere Ashantirijk. Kumasi heeft de grootste markt van Noordelijk Afrika. Waanzinnig groot dus. Ook bezoeken we daar onder meer het paleis van de Ashantene, de koning van de Ashanti´s. Daarna steken we het Voltameer over, het grootste door mensen aangelegde meer van Afrika, waarna we het gebied tussen de Volta-rivier en de grens met Togo doorkruisen. Daarna gaan we weer terug naar onze thuisbasis, de gastgezinnen van La, en vervolgen we ons programma.

De groep is heel gevarieerd. Zij bestaat uit de volgende personen (in alfabetische volgorde):

Peter Bakker, 27 jaar; lid Jacobikerk;
Ruth Haakman, 26 jaar; lid Jacobikerk;
Marry Hoek-Beukelman, 72 jaar; lid Protestantse gemeente Leidsche Rijn Oost;
Jaap van Kampen, 65 jaar; lid Centrum-gemeente;
Inge van Kampen – Laninga, 62 jaar; lid Centrum-gemeente;
Marianne Karels, 30 jaar; lid Nieuwe Kerk;
Ans Kok, 55 jaar; lid Centrum-gemeente;
Albert Luiks, 60 jaar, lid Centrum-gemeente.

De groep verwacht heel wat van het bezoek. Naast het aanscherpen van het beeld dat we van Afrika en Ghana hebben, en het kennismaken met de Ghanese cultuur en natuur, wordt ook verwacht meer zicht te krijgen op de Ghanese manier van geloven (kunnen wij daarvan leren?). Uitgekeken wordt naar de gesprekken over de betekenis en beleving van het christelijk geloof en het daarbij duidelijk krijgen van de verschillen, maar ook van de overeenkomsten. Daarbij realiseren we ons heel goed, dat we door de culturele verschillen heel voorzichtig moeten formuleren om te bereiken dat we op gelijkwaardig niveau met elkaar van gedachten te wisselen. Als dat lukt, hebben we al heel wat bereikt. Maar ook duikt de vraag op of het mogelijk is om ondanks de culturele verschillen elementen van de Ghanese invulling van geloof toepasbaar zijn in Utrecht/Nederland. Kan het bezoek ook van invloed zijn op onze verhouding tot de migrantenkerken?

Gedurende onze reis zullen we proberen regelmatig berichten achter te laten op deze weblog over onze ervaringen en belevenissen in Ghana. In de linkerkolom van dit weblog kunt u zich aanmelden onder het kopje 'Blijf op de hoogte'. Wanneer u daar uw emailadres invult en deze verzendt door op de 'aanmelden'-knop te klikken krijgt u elke keer dat er een nieuw bericht door ons wordt geplaatst een email! Dan kunt u zo onze belevenissen op de voet volgen!

Jaap van Kampen

Groepsfoto van links naar rechts: Peter Bakker, Ans Kok, Marianne Karels, Marry Hoek, Inge van Kampen, Jaap van Kampen en Ruth Haakman. (Albert Luiks was niet aanwezig op het moment van het maken van de foto).

• 19 Juli 2007 - 07:23

Els:

Spannend hoor Jaap en Inge!! Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen daar, leuk deze site :)

*smak* els

• 19 Juli 2007 - 15:52

Anton En Ita:

Wij zullen in spanning jullie reizen volgen. Het worden ervaringen die je niet anders op kan doen. Goede reis toegewenst.
    Je broer Anton

• 20 Juli 2007 - 22:07

Marianne:

zo, laatste vergaderingetje gehad, nog even wat voorbereiden en over een week slapen wij daar heerlijk onder ons muskietenklamboetje!!

• 22 Juli 2007 - 22:05

Stieneke Harms:

Wat byzonder dat jullie dit gaan doen. Zal met belangstelling de ervaringen volgen. Goede reis en vooral groeten voor Jaap en Inge.

• 24 Juli 2007 - 14:15

Wichert:

goede reis !

• 25 Juli 2007 - 12:08

Julia:

Lieve Ruth en Peter,

Ten eerste:goede reis naar West-Afrika!
    Ten tweede: ik ben ervan overtuigd dat het net zo'n indrukwekkende ervaring wordt als ik had in buurland Togo!
    Geniet van het eten, zoals de fufu en beignets die op straat verkocht wordt en o ja, vergeet niet Fanmilk ijsjes te eten!Zooooo lekker....

Ik houd de site in de gaten!

Liefs julia

• 25 Juli 2007 - 12:27

Jade:

Hoi Ruth en Peter Maarten,
    goed hoor, dat we zo een oogje in het zeil kunnen houden:-) Veel plezier in Ghana, ik ga jullie volgen! Liefs Jade

• 27 Juli 2007 - 08:16

Tineke&Wim:

Inge, Jaap en de anderen,
    goede reis, geniet er van, dat het veel goede dingen mag bewerkstelligen maar doe rustig aan. Dat alles toegewenst met Gods zegen!

• 27 Juli 2007 - 08:38

Martin:

Een hele goede reis toegewenst. Jullie zullen onvergetelijke indrukken opdoen in dat levendige en enerverende Ghana. Volgende keer hoop ik toch echt een keer als comité-lid mee te kunnen. De site zal ik op de voet volgen.

Groet,
    Martin

• 27 Juli 2007 - 21:06

Christine En Frans:

Lieve Mam,

We hopen dat je een heel bijzondere tijd zult hebben in Ghana en zullen jullie met veel belangstelling volgen op de site.

Liefs & groeten van
    Christine, Frans, Mirjam en Johanneke

• 28 Juli 2007 - 22:34

Luuk Meerlo:

Had nog niet alles goed gelezen op de site, maar dacht al Marianne, ex collega van mij, te herkennen op de groepsfoto. Grappig, Marianne, dat jij met deze groep mee bent en dat ik je via via hier weer tegen kom.
    Ik heb me aangemeld voor de nieuwsbrieven van jullie. Dus hoor ik vast wel meer van jullie.
    Hartelijke Groet en een goede tijd gewenst voor jullie allen.
    Luuk

• 29 Juli 2007 - 04:58

Ouders Marianne:

Hoi, Marianne,

We zijn heel benieuwd naar je eerste ervaringen in Ghana. En dan de vliegtocht er naar toe. Altijd zo fascinerend. We wensen je nog een hele fijne tijd toe met veel nieuwe inspirerende ontmoetingen.

Hartelijk gegroet door je ouders.

• 29 Juli 2007 - 06:43

Paul:

mooie groepsfoto! Zou dat komen omdat Albert er niet op staat? :)

• 29 Juli 2007 - 11:16

Johanneke:

lieve oma maartje
    ik mis je
    hopelek heb je het naar je
    zin in ghana xxx johanneke

• 29 Juli 2007 - 11:19

Mirjam :

Hoi oma maartje,

• 29 Juli 2007 - 11:28

Mirjam:

Hoi oma maartje
    Bedankt voor je smsje. Ik heb vanochtend je progamma ziten te vertalen:-). Je doet lekker veel!
    GROOTE:-) groeten Mirjam